kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۵۳۸۴
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵
بزرگ‌ترین قرارداد نفتی بعد از انقلاب امضا شد

۱۵ میلیارد دلار درآمد سالانه  با افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت

در آستانه روز ملی شدن صنعت نفت، بزرگ‌ترین قرارداد نفتی دهه‌های اخیر که موجب توسعه شش میدان نفتی کشور با تکیه بر توان داخلی می‌شود امضا شد که با افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت، ۱۵ میلیارد دلار به درآمد سالانه کشور اضافه خواهد کرد.

 


به گزارش وزارت نفت، مراسم امضای قراردادهای بالادستی توسعه شش میدان نفتی آزادگان، آذر ۲، سومار، سامان، دلاوران و مسجد سلیمان به ارزش 
۱۳ میلیارد دلار دیروز با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نفت برگزار شد که بزرگ‌ترین قراردادهای یک دهه اخیر صنعت نفت کشور است. این قراردادها، به‌منظور افزایش روزانه 400 هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت خام ایران با شرکت‌های ایرانی منعقد شده است.
جواد اوجی؛ وزیر نفت دولت سیزدهم در این مراسم گفت: پس از فراز و نشیب‌های بسیار توانستیم این قرارداد را به سرانجام برسانیم و در این دولت سرمایه‌گذاری خوبی صورت گرفت و نزدیک به ۱۳۰ پروژه نیمه تمام را به اتمام رساندیم و به میزان 
28 میلیارد و 500 میلیون دلار و ۵۰ پروژه جدید را آغاز کردیم. او با بیان اینکه اعتقاد ما به ساخت داخل است،  افزود: امروز اتفاق خیلی بزرگی رقم خورد که در صنعت نفت سابقه نداشته و آن امضای قرارداد توسعه شش میدان نفتی با ظرفیت پیمانکاران داخلی به ارزش ١٣ میلیارد دلار است. با اجرای قراردادهای توسعه‌ای این شش میدان نفتی، از سال ۱۴۰۳ به تولید زودهنگام خواهیم رسید.
افزایش 15 میلیارد دلاری درآمد کشور
وزیر نفت افزود: هم در بحث تولید و هم در صادرات نفت و میعانات توانستیم اقدامات خوبی را رقم بزنیم. امسال رکوردهای مطلوبی در تولید و صادرات نفت داشتیم و سرمایه‌گذاری‌های مناسبی هم در این صنعت انجام شد که یکی از بحث‌های کلیدی رشد اقتصادی همین سرمایه‌گذاری‌های در حال انجام است. اگرچه 1402 سالی پرفراز و نشیب برای صنعت نفت بود اما به لطف الهی با پیدا کردن بازارهای جدید هیچ‌ وقفه‌ای در صادرات نفت ایجاد نشد.
اوجی به امضای قراردادهای اجرائی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی با چهار پیمانکار اصلی داخلی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار در اسفندماه اشاره و اظهار کرد: اکنون نیز قراردادهای توسعه شش میدان نفتی با هدف افزایش تولید روزانه نزدیک به ۴۰۰ هزار بشکه از این میدان‌ها امضا می‌شود که در مجموع ۱۵ میلیارد دلار عایدی سالانه کشور از این افزایش تولید خواهد بود.
او افزود: رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در هر سه ماهه اول، دوم و سوم سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰ درصد براساس گزارش مرکز آمار ایران بوده است که برای تداوم این رشد اقتصادی در سال آینده باید سرمایه‌گذاری‌هایی در صنعت انجام شود. قول می‌دهیم که وزارت نفت در سال آینده نیز رشد اقتصادی ۱۴۰۲ را با پروژه‌هایی که در بخش بالادست و پایین‌دست تعریف شده، تکرار کند.
 خدمات دولت سیزدهم در نفت
وزیر نفت اظهار کرد: وزارت نفت از روز نخست آغاز به‌کار دولت سیزدهم معطل سرمایه‌گذاران و پیمانکاران خارجی‌ نشد. ضمن اینکه صنعت نفت دستاوردهای مطلوبی در تأمین کالا و تجهیزات داشته و واردات بیش از ۱۶۰ کالا به کشور ممنوع و از توان سازندگان داخلی استفاده شده است.
اوجی با بیان اینکه وزارت نفت دو سال پیاپی است که در کالاهای تولید بار اول رتبه نخست را کسب کرده است، افزود: همچنین رتبه نخست در زمینه استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی نیز به این وزارتخانه اختصاص داده شده است. البته بیش از ۶۶۰ شرکت دانش‌بنیان با صنعت نفت همکاری دارند و اعتقاد ما به ساخت داخل است و به همین دلیل، عملیات اجرائی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی نیز با استفاده از ظرفیت پیمانکاران داخلی انجام می‌شود.
او ادامه داد: وزارت نفت نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان اجرای پروژه‌های عام‌المنفعه در بخش‌های مختلف را متقبل شده که نزدیک به هشت هزار میلیارد تومان آن تا به امروز تخصیص داده شده است. 
وزیر نفت با اشاره به اتفاق‌های مطلوب صنعت نفت از جمله بهره‌برداری از فاز 2 پالایشگاه آبادان با ظرفیت روزانه 210 هزار بشکه، ادامه داد: در زمینه حل ناترازی نیز تولید بنزین را از 97 تا 98 میلیون لیتر در روز به 114 تا 115 میلیون لیتر در روز رساندیم و تولید گاز را نیز افزایش دادیم. ضمن اینکه پنج پتروشیمی آماده افتتاح داریم که هشت میلیون تن ‌به افزایش تولید کمک خواهد کرد. 
وزیر نفت به اتصال حدود 6400 روستا، 50 شهر و صنایع و نیروگاه‌ها به شبکه گازرسانی کشور و احداث بیش از یکهزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: انقلابی در زمینه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده که در هیچ دوره‌ای انجام نشده است. 
نجات «آزادگان» از بلاتکلیفی طولانی
گفتنی است، قرارداد توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان در غرب کارون که سال‌ها بلاتکلیف مانده بود با تدبیر وزارت نفت دولت سیزدهم برای یکپارچه‌سازی روند توسعه آن امضا شد. «آزادگان» به‌عنوان بزرگ‌ترین میدان مشترک نفتی ایران و در مجاورت میدان مجنون عراق و ۸۰ کیلومتری غرب اهواز واقع شده است.
طرح توسعه میدان آزادگان با حفاری ۱۸۵ حلقه چاه تازه در حال اجراست و به‌تازگی آیین رسمی عملیاتی شدن ۶۰ حلقه چاه آن با حضور سیدابراهیم رئیسی؛ رئیس‌جمهوری در استان خوزستان عملیاتی شد و هم‌اکنون تولید روزانه این میدان پس از فرآورش در واحد بهره‌برداری غرب کارون به تلمبه‌خانه غرب کارون ارسال می‌شود.
 گام دوم توسعه «آذر»
همچنین گام نخست در توسعه میدان مشترک آذر برداشته شده است. اکنون وزارت نفت دولت سیزدهم قصد دارد با تکیه بر توان داخلی گام دوم توسعه را کلید بزند. آذر، از نظر ساختار زمین‌شناسی یک میدان نفتی پیچیده به شمار می‌آید و ساختار زمین‌شناسی ویژه، حفاری در این میدان را به یکی از سخت‌ترین و پرچالش‌ترین حفاری‌ها تبدیل کرده است.
 افزایش تولید در قدیمی‌ترین میدان نفتی ایران
میدان نفتی مسجد سلیمان نخستین و قدیمی‌ترین میدان نفتی در غرب آسیا، در شهرستان مسجدسلیمان و استان خوزستان واقع شده است که توسعه مرحله نخست این میدان از سوی شاخه بین‌الملل شرکت ملی نفت چین (CNPCI) در قالب بیع متقابل انجام شد. حال امروز قرارداد گام دوم توسعه این میدان امضا شد که این موضوع حکایت از پیشرفت شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) در زمینه توسعه در بخش بالادست صنعت نفت دارد.
حجم نفت درجای میدان مسجد سلیمان حدود شش میلیارد و 200 میلیون بشکه برآورد می‌شود که با آغاز استخراج از خردادماه سال ۱۲۸۷ تاکنون حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون بشکه نفت آن برداشت شده است.
قرارداد توسعه سه میدان سومار، سامان و دلاوران واقع در گستره عملیاتی شرکت نفت مناطق مرکزی در غرب کشور هم دیروز در قالب الگوی تازه قراردادهای نفتی ایران شامل توسعه، تولید و بهره‌برداری امضا شد.
ثروت‌آفرینی 900 میلیارد دلاری 
با بزرگ‌ترین قرارداد گازی
گفتنی است، قراردادهای ساخت سکوهای فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی به‌عنوان مهم‌ترین و راهبردی‌ترین طرح صنعت نفت، روز یکشنبه هفته قبل؛ 20 اسفندماه، بین شرکت نفت و گاز پارس و پیمانکاران این طرح امضا شد. ساخت سکوهای غول‌پیکر 20 هزار تنی فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی، از سوی پیمانکاران ایرانی متعددی رقم می‌خورد. 
طرح ملی فشارافزایی در پارس جنوبی از سال 1396 معطل و بلاتکلیف بود اما با اراده و همت متخصصان صنعت نفت در دولت سیزدهم و با انجام تحقیقات کارشناسی تصمیم گرفته شد احداث واحد فشارافزایی در دریا صورت گیرد. این در حالی است که قطر هم چند ماه پیش به‌منظور توسعه و فشارافزایی در بخش قطری پارس جنوبی یعنی گنبد شمالی با شرکت‌های خارجی قرارداد امضا کرد.  
اوجی؛ وزیر نفت با تأکید بر اینکه طرح فشارافزایی در پارس جنوبی با وجود غفلت در دولت‌های گذشته، سرانجام در دولت سیزدهم تعیین تکلیف شد، افزود: گاز خام از میدان مشترک پارس جنوبی با 38 سکوی تولیدی و پشتیبان برداشت می‌شود. قرارداد اجرائی طرح ملی فشارافزایی در پارس جنوبی با چهار پیمانکار اصلی امضا شده است و با ساخت 28 سکو (14 سکوی فشار‌افزا و 14 سکوی پشتیبان در هفت منطقه تعیین شده) اجرا خواهد شد.  او با بیان اینکه اجرای طرح ملی فشارافزایی در مناطق مرزی میدان مشترک پارس جنوبی با قطر در اولویت است، ادامه داد: برای ساخت این سکوها از توان پیمانکاران و سازندگان ایرانی استفاده می‌شود. پیمانکارانی که قرارداد احداث این سکوها و فشارافزایی را امضا کردند، همان‌هایی هستند که فازهای پارس جنوبی را توسعه داده‌اند.  وزیر نفت با بیان اینکه حدود 93 درصد سوخت نیروگاه‌ها از گاز تأمین شده و وضعیت در صنایع خرد و عمده نیز به همین شکل است، افزود: برای فشارافزایی منتظر شرکت‌های خارجی نماندیم و امیدواریم این تعلل هشت ساله، پیش از آنکه افت فشار بر تولید اثرگذار باشد با کار جهادی جبران شود. 
اوجی ادامه داد: قرارداد 20 میلیارد دلاری پروژه‌های امضا شده برای فشارافزایی در پارس جنوبی 20 میلیارد دلار است و با اجرای این طرح 90 تریلیون فوت‌مکعب گاز و بیش از دو میلیارد بشکه میعانات گازی به ارزش 900 میلیارد دلار به ظرفیت‌های هیدروکربنی کشور افزوده خواهد شد.